Zo werkt het nieuwe tariefsysteem voor streekbussen op Mallorca. Rond de jaarwisseling is op Mallorca een nieuw tariefsysteem in werking getreden, dat zowel voor de streekbussen als voor het spoor en de metro op het eiland geldt.
Er zijn al eerste reacties geweest - en die waren niet bepaald positief. "Men had echt een tariefsysteem kunnen kiezen dat gemakkelijker te begrijpen en eerlijker is", bekritiseert de Vereniging van Gebruikers van de Mallorcaanse Spoorwegen. In plaats daarvan gaf het Balearische Ministerie van Transport er de voorkeur aan ervoor te zorgen dat de particuliere exploitanten van het busnetwerk een goede deal kunnen sluiten.
Het nieuwe tariefsysteem is ingewikkeld om te begrijpen, maar gebruiksvriendelijk ”, zegt Maarten van Bemmelen, directeur van het lokale transportconsortium CTM en die primair verantwoordelijk is voor de hervorming van het lokale transportsysteem. Om de innovaties te verduidelijken, volgt hier kort de huidige status.
Tot nu toe waren er over het algemeen slechts twee opties: Als u in Mallorca woont, kunt u de zogenaamde Tarjeta Intermodal aanvragen en ofwel 20 (geldig voor een jaar) ofwel 40 ritten (45 dagen) laden. De prijs varieert afhankelijk van het aantal tarieflimieten dat u tijdens het rijden overschrijdt. Hiervoor is het eiland opgedeeld in vijf tariefzones.
De tweede mogelijkheid is om een los kaartje te kopen aan de balie of automaat (in het geval van de spoorwegen) of bij de chauffeur (in het geval van de streekbussen). In de regel maken vakantiegangers hier gebruik van.
Met de hervorming van het tariefsysteem gaan er volledig nieuwe kansen voor hen open. Enerzijds kun je nog steeds een enkel kaartje kopen dat je, zoals voorheen, geen recht geeft op overstappen. Dit is echter de duurste optie. Omdat de prijzen voor losse tickets in sommige gevallen aanzienlijk zullen stijgen. Reizen over vier tariefgrenzen - bijvoorbeeld van Port de Pollença naar Palma - kosten in de toekomst negen euro. Tot nu toe was de prijs op deze route 6,50 euro. De route Port d’Andratx-Palma kostte voorheen 5,75 euro en zal in de toekomst 6 euro kosten. In het oude tarievenstelsel werden de prijzen berekend op basis van de afgelegde kilometers, legt van Bemmelen uit. Vanaf januari is het aantal overschreden tarieflimieten het enige criterium. Zo komt het voor dat de reis van Cala Rajada naar Palma, die voorheen 11,45 euro kostte, goedkoper zal zijn: in de toekomst kost het slechts 9 euro.
Sinds januari is het voor het eerst mogelijk om in de streekbussen met bankkaart te betalen (alleen contactloos). Dit heeft als voordeel dat de ticketprijs drastisch wordt verlaagd - en zelfs voor maximaal vijf personen bij betaling met één en dezelfde kaart. De ticketprijs voor de eerste persoon wordt met 40 procent verlaagd, voor elke extra persoon stijgt de korting met nog eens vijf procent tot maximaal 60 procent voor de vijfde persoon, die dan nog slechts 3,60 euro betaalt voor een ticket van 9,00 euro.
Bovendien kunt u met de op deze manier gekochte tickets twee keer binnen 60 minuten overstappen.
Het doel van deze innovatie is duidelijk: tot nu toe heeft het vaak een eeuwigheid geduurd voordat alle passagiers hun wisselgeld ophaalden en aan de chauffeur bij de bushalte gaven. Dat vertraagde het vertrek vaak enorm. Hieraan zou nu een einde moeten komen door een stimulans te creëren om met een kaart te betalen.
Sinds januari kun je je tickets vooraf kopen op de website www.tib.org. Degenen die dit doen, krijgen 40 procent korting op het volledige tarief en kunnen ook twee keer wisselen met het ticket dat is uitgegeven in de vorm van een QR-code.
De hier bovengenoemde prijzen zijn van de zomer 2021.