Ze zijn stil, rijden vaak sneller dan de politie toestaat en kunnen een reëel gevaar vormen voor voetgangers. We hebben het over elektrische scooters, "patinetes eléctricos" in het Spaans, waarop steeds meer mensen zich verplaatsen, vooral in stedelijke gebieden. Ook in Palma is hun aantal de afgelopen maanden flink gestegen, en daarmee ook het risico op verkeersongevallen, waarvan sommige ernstig zijn.
Reden: helaas houden veel bestuurders van e-scooters zich niet aan de regels die de wet hen oplegt, zoals het algemene rijverbod op trottoirs, in parken of in voetgangersgebieden.
Laatste incident: vorige week werd een 52-jarige vrouw overreden door een hooligan op een e-scooter in het centrum van Palma toen ze een winkel uitstapte en het trottoir opstapte. Het slachtoffer van het ongeval liep verschillende botbreuken op in zijn benen en voeten en zal de komende maanden tal van operaties moeten ondergaan.
De lokale politie van Palma heeft zich daarom tot doel gesteld om bestuurders van e-scooters nog strenger dan voorheen te controleren. Alleen al afgelopen oktober hebben de ambtenaren zo'n 450 bekeuringen uitgeschreven aan scooterbezitters die zich niet aan de voorgeschreven verkeersregels hielden. En deze zijn als volgt:
(1) E-scooters mogen niet in de straten van de stad rijden als ze niet voldoen aan de vastgestelde technische toelatingseisen of de homologatie-eisen voorzien door de geldende regelgeving.
(2) Het gebruik van e-scooters op trottoirs, pleinen, in parken, tuinen en andere openbare ruimtes die exclusief voor voetgangers zijn gereserveerd, is verboden.
3) De algemene verkeersregels die zijn vastgelegd in de Wegenverkeerswet, evenals de voorschriften en wetten op het gebied van verkeer, voertuigverkeer en verkeersveiligheid moeten te allen tijde worden nageleefd.
(4) Het dragen van een hoofdtelefoon die is aangesloten op een apparaat voor het ontvangen of reproduceren van geluid is verboden.
(5) Het gebruik van mobiele telefoons is tijdens het rijden niet toegestaan.
(6) Het is verboden te rijden met een hoger alcoholpercentage dan is voorgeschreven in het algemeen verkeersreglement of onder invloed van drugs, verdovende middelen of psychotrope stoffen.(7) Het is verboden om met meerdere personen op een e-scooter te rijden.
(8) De minimumleeftijd voor het rijden op openbare wegen en pleinen is 15 jaar.
(9) E-scooters die in het openbaar worden gebruikt, moeten een bel, remsysteem, verlichting en goedgekeurde reflecterende elementen hebben. De berijder dient rechtop te staan en een hesje of reflecterend element om het lichaam te dragen. Berijders wordt aangeraden een goedgekeurde helm te dragen en een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.
(10) Bij e-scooters moeten de voor- en achterlichten overdag altijd ingeschakeld zijn, zodat ze sneller en gemakkelijker kunnen worden gezien door andere weggebruikers.
Als berijders zich niet aan deze regels houden, dreigen boetes tot 6.000 euro