10 dingen om te doen op Mallorca

De afgelopen weken hebben het duidelijk laten zien: Mallorca is en blijft voor velen van ons een geliefde reisbestemming. En dat is niet zo gek, gezien een eiland dat zo gevarieerd en fascinerend is als een kameleon. Een eiland dat keer op keer herontdekt kan worden.

Als je in dit opzicht geïnspireerd wilt worden, is dit vandaag mijn persoonlijke top tien van dingen die de moeite waard zijn om minstens één keer in je leven op Mallorca te doen:

  • Reis naar het ontmoetingspunt van de wind. Op het meest noordelijke punt van het eiland ligt de Cap de Formentor, ook wel de Kaap van de Winden genoemd door Mallorcanen. Omdat het hier aan de steile kust, zo'n 400 meter boven zeeniveau, ruig en stormachtig kan worden. Maar met het adembenemende uitzicht vanaf de beroemde vuurtoren zijn wind en weer snel vergeten. Altijd een absoluut hoogtepunt op het eiland!
  • Zonsondergang met uitzicht op zee. Voor mij zijn de zonsondergangen van Mallorca de mooiste ter wereld! En vooral aan zee, met een heerlijk drankje in de hand. Een dromerig einde van elke dag van uw vakantie  en niet alleen voor die-hard romantici! 
  • Ahoy! Een rondvaart door de haven, alstublieft. Als je Palma, de hoofdstad van het eiland en parel in de Middellandse Zee, vanuit een ander perspectief wilt zien, namelijk vanaf het water, kan ik de haven rondvaart van een uur alleen maar van harte aanbevelen. Een hoogtepunt van de bezienswaardigheden waar iedereen, van amateurfotografen tot vrijetijdskapiteins, waar voor zijn geld krijgt! 
  • Salud! Van bodega tot bodega. Met ongeveer 70 bodega's verspreid over het eiland is Mallorca een waar paradijs voor alle wijnliefhebbers en degenen die er een willen worden. In de overgrote meerderheid van de wijnmakerijen zijn bezoekers graag geziene gasten. Niets staat dus een plezierige bodega-tour in de weg!
  • Eet zoals de Mallorcanen. Ik hou er gewoon van om Mallorcaans te eten op het eiland: of het nu in een kleine, eenvoudige bodega is of in een van de bekende toprestaurants die Mallorca in groten getale te bieden heeft. Het belangrijkste is dat mij een eerlijke, authentieke eilandkeuken wacht. In die zin: Buen provecho! Eet smakelijk!
  • Wandelen Mallorca aan je voeten. Voordat ik naar Mallorca kwam, was ik een echte wandelaar. Maar het eiland heeft mij in dit opzicht de ogen geopend. Er zijn hier zoveel prachtige wandelpaden, voor beginners en professionals, die je gewoon niet kunt weerstaan! En zoals het gezegde luidt: de reis is het doel.
  •  Cala hoppen van baai naar baai. Een leven is waarschijnlijk niet genoeg om alle stranden van Mallorca te bezoeken. Maar het een of meerdere zou in de loop van de jaren kunnen worden gedaan. Met behulp van bijvoorbeeld “cala hoppen”. Om dit te doen, "huppelt" u gewoon vaker van de ene baai naar de andere. En leer geleidelijk de meest diverse stranden kennen  en ervan houden!
  • Koop typische eilandproducten. Op het eiland winkel ik het liefst in traditionele Mallorcaanse winkels. Of het nu gaat om souvenirs, boodschappen of serviesgoed voor mijn eigen huishoudelijk gebruik, het belangrijkste dat altijd voor mij geldt, is "Made in Mallorca". Steun de lokale ondernemer !, Is het motto. Vandaag belangrijker dan ooit. 
  • Lang leve kunst! Mirò & Co. Een heel belangrijke thema op Mallorca is kunst, ook al wordt het voor een deel nog een beetje verwaarloosd. Daarom zou ik hier vandaag een lans willen breken voor alle prachtige musea, galeries en andere "kunstplekken" op het eiland die een bezoek waard zijn. 
  • "Beleef" Mallorca op een andere manier. Last but not least: voor mij zijn roadtrips nog steeds het ultieme in elke reis naar Mallorca. Of het nu met de fiets, scooter, huurauto of ... Er is eigenlijk geen betere manier om het eiland te leren kennen dan het te "ervaren" in de talloze grote en kleine droomstraten van Mallorca!